//Snow Flowers
Recipe Karipap
Rabu, 5 Jun 2013 @ 8:42 PG | 0 Comment [s]

                   ASSALAMUALAIKUM ..

memandangkan cuti sekolah bersama cuaca peak summer , dan menjadi babysitter dakk Affan . aku terasa nak buat karipap pulak pepetang cuti sekolah gini en . (apa hal pulak peak summer makan karipap mcm tak kena pulak) ah aku tak kisah semua tuu  , dari aku meniarap hadap laptop , tidur terbongkang atas katil  baik aku mengasapkan dapur Puan Che nii .janji perut kenyang hati pun senang . tak gitu ?  Ihiks . poyo je macam Azwan Ali pulak nak masuk dapoq . amboii , kemain ! seriously aku memang suka gila masak , sebabnyaa kalau aku masak mesti ada orang menyibok nak rasa kemain , tapi habis semangkuk . rasa katanyaa ..  yelaa , kalau aku masak sedap ada orang makan , kalau aku masak tak sedap tong sampah yang habiskan . perangai nauzubillah , membazir . persyaitooooon semua tuu . wkwkwkwkw . Astafirullah . 


                                    Let's start ....(merecikk peluhh guwa you alls) eeeeee xD
                                        untung housing karipap (pepandai aku ja reka)
                                     
                                          Tepung gandum  ( 4 cawan - 6 ) agak je nii 
                                          Minyak masak   ( 3 sudu besar) 
                                         Garam                 (Ikut ratio tepung ye) 
                                        Mentega              ( kalau nak karipap lagi gebu boleh lah guna) 
                                        Air sejuk (ikut ratio tepung , kena pandai agak)

                                  Bahan untuk  inti
                                    :Keledek / ubi kentang . ( kena pandai agak tau)
                                        Rempah kari                  (2-3 sudu)   
                                  Daging / daging ayam     ( potong dadu )
                                  Daun kari              (2 tangkai) 
                                   Bawang putih    (3 ulas) 
                                  Bawang merah    ( sebahagian shj) 
                                  Garam & Gula - secukup rasa . 
                                  Kuib pati ayam - taknak guna pun takpe . 
                                  Air - (2-3 cawan )
                                  Daun sup . 

                            
Cara-cara memasak inti . 
1 . Tumiskan bawang putih dan bawang merah sehingga kuning .
2 . Masukkan ayam dan biarkan sehingga garing . selepas itu , masukkan daun kari . 
3.  Jangan biarkan bahan tersebut hangit , masukkan air .
4 . Masukkan keledek / ubi kentang  seterusnya tambah serbuk kari ke dalamnya . 
5 . Masukkan garam dan kuib pati ayam . 
6 . Agak inti sudah mula menjadi kering , masukkan gula dan daup sup . 
7 . Taraaaaa , bila dah siap . Angkat dan masukkan ke dalam mangkuk . 

Cara-cara buat housing dia pulak .... 
1. Panaskan minyak bersama mentega ke dalam kuali . 
2 . Angkat kuali tersebut dan tuang ke atas tepung .    
3 . Tuangkan air mengikut ratio , tambahkan garam dan uli tepung tersebut .....  jangan sampai lembik ye kawan kang jadi bubur tepung kang tak pepasal . wkwkwkwkwk.

Bila dah siap , boleh lah clim kan dia!! 

Haha , actually aku takda la mahir sangat buat karipap nii .  saja saja je update , sebabkan lama lah jugak meninggalkan alam  tembus blog aku ni .. mana lah tahu , bila orang google je taip "Resepi Karipap" tuptup , naik link buruk blog aku . ok itu bangang !  kalau ada sesiapa yang pro dalam pembuatan karipap nii boleh lah tolong ajarii aku yahh? Ilmu jangan kedekut >,<  *ok tetiba*


Older Post | Newer Post

Assalammualaikum peeps ! Hi , welcome to my snow flowers blog . Be nice here , enjoy it !


YOUR CODE MP3 HERE !!!



DiaryAboutStuffSite



YOUR CBOX CODE HERE !!!


Template :: Fatieyn
Edited :: Mahaya
Re-edit :: YOUR NAME
PLEASE DON'T EVER YOU TO REMOVE THE CREDITS!